Rabu, 30 November 2011

Undang-undang Permainan Sepaktakraw (sistem kiraan baru)

SISTEM KIRAAN MATA
  1. Apabila perkara batal dilakukan oleh pihak sepak mula atau penerima sepak mula, satu mata akan diberi kepada pihak lawan.
  2. Setiap set dimenangi oleh regu yang mendapat mata lima belas (15) dengan kelebihan minimum dua (2) mata.
Bila regu terikat mata 14-14, set tersebut dimenangi apabila mana-mana regu mendapat kelebihan dua (2) mata atau mana-mana regu mencapai mata tujuhbelas (17) ( yang mana dahulu ).
Apabila regu terikat mata 14-14, maka pengadil akan membuat pengumuman ’lanjutan mata 17’
 3. Setiap perlawanan ( Regu dan Double ) dijalankan dalam 5 set ( best of 5-set ) dua minit rehat antaranya dan di mana regu yang memenangi 3 set terdahulu daripada 5 set dikira  memenangi perlawanan. Set akan dikenali dengan set pertama, kedua ketiga, keempat dan kelima.
Dalam perlawanan Berpasukan ia akan dijalankan dalam 3 set ( best of 3-set ) dengan 2 minit rehat antaranya dan di mana pasukan yang memenangi 2 set terdahulu daripada 3 set dikira memenangi perlawanan. Set akan dikenali dengan set pertama, kedua dan ketiga.

4. Dalam set kelima (acara Regu dan Double) dan set ketiga (acara Berpasukan), tukar petak gelanggang akan dilakukan apabila satu regu mendapat mata 8.

REHAT (TIME-OUT)
1. Setiap Regu berhak meminta satu minit rehat ( time out ) sekali untuk setiap set.
Rehat boleh diminta oleh Pengurus pasukan atau Jurulatih semasa bola tidak berada dalam permainan.
Cuma 4 orang pemain sahaja bagi setiap regu dibenarkan berada di belakang garisan gelanggang semasa satu minit rehat untuk acara Double, 5 orang pemain untuk acara Regu dan 6 orang pemain untuk acara berpasukan.
Tidak ada lagi rehat yang di berikan secara automatik

Sumber PSM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan